Informacje dla grup rekonstrukcyjnych

Serdecznie witamy Was na Polach Chwały – to nasze, kolejne już, spotkanie z historią jako zabawą i historią jako pasją. Jest dla nas ważne, że będziecie tu z nami i dlatego zamieszczamy wszelkie niezbędne informacje, które powinny pomóc wszystkim osobom biorącym bądź chcącym wziąć udział w rekonstrukcjach historycznych organizowanych na naszej imprezie.

BIURO IMPREZY –znajduje się w odpowiednio oznakowanej sali na parterze Zamku (orientacyjnie na wprost głównego wejścia na dziedziniec). Tam należy zgłosić przybycie – otrzymacie dokładne informacje adresowane do Waszej grupy, mapy terenu, plan imprezy oraz w razie potrzeby przewodnika, który pomoże w kluczowych sprawach organizacyjnych w pierwszych minutach pobytu.

NOCLEG – dla grup czynnych uczestników pokazów i turniejów (grupy rekonstrukcyjne, modelarskie, gracze biorący udział w turniejach na zamku. itp) istnieje możliwość bezpłatnego noclegu w salach szkolnych pobliskiego Zespołu Szkół (100 metrów na północ od Zamku)- rejestracja poprzez formularz zgłoszeniowy grupy, ewentualnie poprzez adres [email protected] Zapewniamy wyłącznie miejsce na podłodze oraz dostęp do urządzeń sanitarnych, nie zapewniamy materaców, zalecamy zabranie śpiworów. W szkole przez cały czas trwania imprezy czuwa ochrona. Ma ona bezwzględny zakaz wpuszczania osób nietrzeźwych. Zarówno cała szkoła, jak i poszczególne sale są zamykane. Tylko jedna osoba otrzymuje klucz do sali noclegowej grupy i tylko tej osobie ochrona otwiera salę. W jednej sali może być więcej niż jedna grupa – do pełnego wykorzystania przestrzeni.
Organizatorzy nie prowadzą i nie pośredniczą w rezerwacji noclegów w hotelach, hostelach, agroturystykach itp. Polecamy https://wiadomosci.niepolomice.eu/places/category/noclegi/
PRYSZNICE – są dostępne w pobliskim Zespole Szkół, gdzie organizowany jest bezpłatny nocleg (patrz wyżej).

TOALETY – w trakcie trwania imprezy będą dostępne na Zamku, w parku przed zamkiem obok placu zabaw oraz w okolicach Zamku i hipodromu (przenośne).

JEDZENIE – dla wszystkich zarejestrowanych uczestników pokazów zapewniamy nieodpłatnie obiady w sobotę i niedzielę oraz kolację w sobotę. Śniadania w sobotę i niedzielę będą możliwe odpłatnie w miejscu wydawania obiadów.

PARKING (niestrzeżony) – Autobusy, busy i samochody prosimy o pozostawienie na parkingu obok hipodromu i MCDiS (ul. Spółdzielcza). Parking obok zamku jest zarezerwowany dla gości hotelowych i prosimy z niego NIE korzystać. Dodatkowe informacje o możliwych parkingach na miejscu w Biurze Imprezy.

OBÓZ – każda z grup rekonstrukcyjnych przygotowuje obóz we własnym zakresie. Wszelkie potrzeby (drewno na ognisko, słoma i inne) prosimy zgłaszać odpowiednio wcześniej. Woda pitna dostępna jest na Zamku i wokół niego w oznaczonych miejscach.

OPIEKUN OBOZU– Odpowiednio oznaczenie wolontariusze będą obecni na miejscu przez cały czas trwania imprezy. Wskazują miejsce dla poszczególnych grup, pilnują organizacji w trakcie pokazów, posiadają łączność z Biurem Imprezy i Służbą Medyczną. Do nich należy kierować wszelkie sprawy techniczne związane z obozowaniem, także w sytuacjach nagłych lub nietypowych.

OPIEKA MEDYCZNA – w razie zdarzeń wymagających interwencji medycznej na terenie imprezy obecne są patrole medyczne oraz w zabezpieczająca karetka. Szybki kontakt z opieką medyczną jest możliwy przez Opiekunów Obozu lub Biuro Imprezy.

OCZEKIWANIA ORGANIZATORA – od grup rekonstrukcyjnych oczekujemy pomysłu na prezentację grupy oraz otwartości na publiczność i konkretnej pracy – opowiadania o epoce, posiadanym sprzęcie, cechach wyróżniających go od innych okresów, ciekawostkach, ewentualnych krótkich inscenizacji w obozach (prosimy o podanie ich proponowanych godzin do kwestionariusza grupy), a także czynnego zaangażowania oglądających – np. udostępnienia im broni do ręki, umożliwienia przymierzenia elementów umundurowania, strzelania z łuku, ewentualnie ładowania i strzału z broni czarno prochowej itd. – w zależności od posiadanego przez grupę potencjału i pomysłowości. Do wybranych obozów dostarczymy dodatkowo sprzęt muzealny z osobą go ochraniającą. Ogólnie rzecz biorąc, zależy nam na pokazaniu rekonstrukcji historycznej jako pasji, do której warto się przyłączyć!

DEFILADA – w niedzielę prowadzimy defiladę grup rekonstrukcyjnych ulicami miasta. Grupy idą w porządku historycznym od najstarszej, w szyku charakterystycznym dla okresu, z rozwiniętymi sztandarami i muzyką (prosimy o zapewnienie muzyki we własnym zakresie), z posiadanymi pojazdami, na końcu kawaleria. Przejście grup zabezpieczane jest przez policję i straż miejską. Na ten czas miasto jest zamknięte dla ruchu kołowego. Z powodu ograniczeń związanych z zamknięciem miasta bezwzględnie przestrzegany będzie harmonogram czasowy podany poniżej.
10.00 – odprawa oddziałów rekonstrukcyjnych w obozach, wymarsz grup do miejsca przygotowania defilady (proszę pozostawić własną ochronę obozu na czas defilady).
10.30 – przygotowanie defilady w rejonie kościoła przy rynku (plac manewrowy i łąka za budynkami).
11.00 – defilada grup rekonstrukcyjnych ulicami miasta: Piękną, Parkową, Zamkową, Spółdzielczą i dalej wejście na hipodrom.

Ostateczna pozycja grupy w kolumnie, czyli kto będzie szedł przed i kto za grupą, zostanie podana na odprawie w niedzielę o 9:00 w Biurze Imprezy.

OKAZOWANIE WOJSKA WSZELAKIEGO – dawnymi wiekami przed wyprawą zarządzano Okazowanie albo inaczej Popis, na którym każdy żołnierz miał stanąć wraz z bronią i rynsztunkiem najokazalszym, by hetman mógł wojska przegląd uczynić, zaś pisarze pod chorągwie zacnych wojowników zapisać. Nawiązując do tej tradycji, na Zamku Królewskim w Niepołomicach urządzamy okazywanie wszelakich grup rekonstrukcyjnych, które dzisiaj działają w Rzeczypospolitej, by w jednym miejscu i czasie ukazać publiczności bogactwo i różnorodność rekonstrukcji historycznej. To czas na promocję pasji, jaką jest rekonstrukcja.
Bezpośrednim zakończeniem defilady jest wejście kolumny defiladowej na hipodrom pod Zamkiem. Tam, po rozwinięciu, każda grupa z osobna przedstawiana jest publiczności. Prosimy o przygotowanie krótkiego (3 zdania) tekstu o grupie, który zostanie odczytany przez prowadzącego Okazowanie. Po prezentacji sugerujemy pozdrowienie publiczności (wystrzał, salut, okrzyk itp.). Po przedstawieniu wszystkich grup osoba odbierająca raport złoży raport obecnemu na miejscu przedstawicielowi władz RP, po czym grupy po wykonaniu zwrotu kolumną opuszczają hipodrom i prowadzą dalej pokazy wg programu.
INSCENIZACJE – miejsca inscenizacji będą rozmieszone dokoła Zamku. Prosimy o przestrzeganie ustalonych godzin pokazów i stawianie się grup w odpowiednim czasie, tak by uniknąć opóźnień i trzymać się ustalonego wcześniej harmonogramu.

TRENING NA HIPODROMIE – w zależności od potrzeb poszczególnych grup i wymagań konkretnych pokazów istnieje możliwość zorganizowania treningu przed pokazami w sobotę na hipodromie. Do uzgodnienia w Biurze Imprezy.

FINANSE – jako organizatorzy zapewniamy bezpłatny nocleg na zasadach wyżej opisanych oraz trzy posiłki (dwa obiady i sobotnia kolacja). Nie przewidujemy indywidualnych żołdów dla uczestników pokazów. Dla grup mieszkających dalej lub przywożących sprzęt – w całości lub przynajmniej w części będziemy się starali zapewnić zwrot kosztów transportu, ale wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu ich przed rozpoczęciem imprezy. Koszty nieuzgodnione z organizatorem nie będą zwracane.

ZGŁOSZENIA Wymagamy wcześniejszej rejestracji poprzez https://polachwaly.pl/zgloszenia/ najdalej do 31 sierpnia. Poza wyjątkowymi sytuacjami zgłoszenia po tym terminie nie będą rozpatrywane.

Wszelkie pytania prosimy przesyłać na adres [email protected]